KERNWAARDEN
In de samenwerking en in het handelen van het SWV, staan de volgende kernwaarden centraal:


Er is de overtuiging dat passend onderwijs gestalte krijgt in het dagelijkse handelen van de school. In de dagelijkse pedagogisch-didactische context worden de doelstellingen van passend onderwijs gerealiseerd. Hierbij is er aandacht voor differentiëren, opbrengstgericht werken en professionalisering.
Bij de bestuurlijke inrichting van het swv gelden eenvoud en transparantie als leidend beginsel. Uitgaande van eigen kracht en zelf organiserend vermogen wordt een effectieve en efficiënte bestuurlijke organisatie ontwikkeld.
Het gaat op alle niveaus om verbinden en samenwerken. In de opdracht tot vorming van het swv speelt daarom de dialoog een cruciale rol. En de dialoog is iets anders dan discussie, waarbij het er om gaat het eigen standpunt niet te verlaten.

Kwaliteitsbeleid vormt een integraal onderdeel van passend onderwijs. Op alle niveaus is het gewenst vanuit deze visie te handelen.

De uitwerking van passend onderwijs heeft naast een hoogwaardige inhoudelijke component een gezonde bedrijfsvoering nodig, waarover verantwoordelijkheid wordt afgelegd. Dit geschiedt op transparante en efficiënte wijze. Een goed ingerichte administratieve functie is noodzakelijk.

De ondersteuning van leerlingen op school richt zich op alle leerlingen in de voortgezet onderwijs leeftijd. Dit betekent dat er aandacht is voor talentontwikkeling op het vmbo, havo en vwo, maar ook voor de leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.

De leerlingen geïndiceerd binnen de thematiek van cluster 1 en cluster 2, vallen buiten de verantwoordelijkheid van het swv. Deze leerlingen zitten echter wel op de vo-scholen. Vandaar dat er wordt samengewerkt met de instellingen voor cluster 1- en 2-onderwijs. Deze samenwerking komt tot uiting in de afspraken tussen de individuele vo-school en de betreffende instelling.